نکات مهم داروهای ترالی

???? نکات مهم داروهای ترالی ????

???? ترالی اورژانس یكی از مهمترین تجهیزات بیمارستانی به منظور نجات جان انسانها می باشد به همین منظور تمامی پزشكان و پرستاران باید با ابزار ، وسایل و داروهای این ترالی و نحوه استفاده و بكارگیری از آنها در شرایط اورژانسی آشنا باشند.
???? اپی نفرین (Epinephrine)
???? مواد مصرف : در ایست قلبی ناشی آسیستول – PEA- در فیبرلاسیون بطنی و تاكیكاری بدون نبض كه به شوك و CPR جواب نداده‌اند – در برادیكاردی علامت دار به صورت انفوزیون- درمان شوك آنافیلاكسی به صورت تزریق عضلانی و وریدی از محلول 1000/1 ????مقدار و طریقه مصرف : در احیاء قلبی- ریوی : mg 1  به صورت IV و یا IO و در صورت نیاز تكرار آن هر 5-3 دقیقه
???? انفوزیون  2-10mcgدر درمان برادیكاردی علامت دار- 5/0- 3/0 میلی لیتر تزریق IM برای شوك آنافیلاكسی بزرگسالان و در صورت نیاز تكرار آن هر  15 تا 20 دقیقه
????وازوپرسین ( Vassopressin)
????موارد مصرف : در درمان آسیستول- PEA – VF و VT بدون نبض
???? مقدار و طریقه مصرف : به مقدار 40 IU (واحد بین‌المللی) به صورتIV و تنها یك بار به عنوان دوز اول و یا دوم اپی نفرین استفاده می­شود.
???? آتروپین (Atropine)
????موارد مصرف : در آسیستول و PEA با میزان ضربان كمتر از 60 – درمان برادیكاردی علامت دار – مسمومیت با ارگانوفسفاتها مقدار و طریقه مصرف : در ایست قلبی1 mg  به صورتIV/IO  هر 5-3 دقیقه تا سقف 3 mg داده می­شود، در برادیكاردی علامت دار 0.5 mg و در صورت نیاز تا سقف mg/kg 04/0 داده می شود .
????آمیودارون( Amiodarone)
????موارد مصرف : درمان VF – VT بدون نبض–Stable VT – reentry SVT – پلی مورفیك VT با QT نرمال – تاكیكاردی با  QRSپهن
????مقدار و طریقه مصرف : در VF و VT بدون نبض بعد از شوك دوم یا سوم به صورت 300 میلی گرم تزریق IV/IO و سپس 150 میلی­گرم – در سایرموارد ابتدا 150 میلی گرم در عرض 10 دقیقه و به دنبال آن انفوزیون 1 mg/minبرای 6 ساعت و سپس 0.5mg/min برای 18 ساعت به عنوان دوز نگه­دارنده تا سقف دوز 2.2g/24h ساعت داده می­شود .
????لیدوكائین (Lidocaine)
????موارد مصرف : درمان VF و VT بدون نبض – درمان VT ضربان دار و انواع SVT مقدار و طریقه مصرف : در ابتدا mg/kg 1/5 – 1 به صورت وریدی و سپس mg/kg 0.75 – 0.5 داده می­شود تا سقف دوز mg/kg  3
????منیزیم سولفات( Magnesiom sulphate)
????موارد مصرف : درمان Torsades de pointes  (پلی مورفیك VT به همراه QRS طولانی شده ) -هیپومنیزیمیا مقدار و طریقه مصرف : 2 – 1 گرم به همراه 10 سی سی سرم قندی 5% به صورت تزریق سریع وریدی در خلال 20-5 دقیقه داده شود. اگر Torsades de pointesبه همراه نبض باشد تزریق آهسته وریدی با 100 سی سی سرم قندی 5%  در خلال60-5 دقیقه صورت می­گیرد.
????آدنوزین ( Adenosine)
????موارد مصرف : درمان reentry SVT كه به تحریك واگ جواب نمی­دهد كه به صورت Stable VT و تاكیكاردی  با  QRSباریك
????مقدار و طریقه مصرف : mg 6 به صورت تزریق سریع وریدی(IV PUSH) در عرض 1 تا 3 ثانیه و اگر موثر نبود 1 تا 2 دقیقه بعد 12 میلی­گرم دیگر داده می شود و در صورت عدم پاسخگوئی 12 میلی گرم دیگر نیز داده شود .
????كلسیم كلراید( Calcium chloride)
????موارد مصرف : در مسمومیت با CCB (داروهای مسدود كننده كانال كلسیم)  – هیپوكلسمی – هیپركالمی مقدار و طریقه مصرف: mg/kg 16-8 از محلول %10 آن تزریق می­شود .
???? وراپامیل( verapamil)
????موارد مصرف : reenrty SVT كه به تحریك واگ پاسخ نمی دهد – VT stable با كمپلكس باریك كنترل ریت قلبی در حضور فیبریلاسیون دهلیزی و فلاتر دهلیزی (Af/AF)
????مقدار و طریقه مصرف: 5-5/2 میلی گرم به صورت وریدی در خلال 2 دقیقه داده می­شود و در صورت عدم پاسخگویی 5-10 میلی گرم دیگر در خلال 15 تا 30 دقیقه تا سقف دوز 20 میلی گرم داده می­شود. داروی دیلتیازم نیز با دوز mg/kg 0.25 و به دنبال آن mg/kg 0.35 نقش مشابهی دارد.
???? ایندرال(inderal)
????موارد مصرف : تاكیكاردی با كمپلكس باریك ناشی از reentry كه با تحریك واگ و آدنوزین كنترل نمی­شود ، كنترل ریت قلبی در حضور فیبریلاسیون دهلیزی و فلاتر دهلیزی (Af/AF)
????مقدار و طریقه مصرف: mg/kg 0.1 به صورت آهسته وریدی در 3 دوز مساوی هر 2تا 3 دقیقه برای بیمار تزریق می شود.سرعت تزریق نباید بیش از mg/min 1 باشد.ممكن است همین مقدار طی 2 دقیقه تكرار شود.
????بی كربنات سدیم bicarbonate)  sodium)
????موارد مصرف : در احیاء طولانی شده – مسمومیت با ضد افسردگیهای سه حلقه ای TCA – اسیدوز سلولی آشكار و هیپركالمی
????این دارو به علت عوارض جانبی زیاد در مراحل اولیه احیاء جایی ندارد .
????مقدار و طریقه مصرف: در ابتدا1meq/kg به صورت وریدی داده می­شود وسپس براساس جواب ABG و محاسبه كمبود باز  meq/kg 0.5  از طریق وریدی انفوزیون می­شود

Hemothorax

هموتوراكس

✅هموتوراكس يا وجود خون در قفسه سينه
✅در هموتوراكس خون در فضايي به نام حفره پيلور كه بين ديواره قفسه سينه و ريه وجود دارد جمع مي شود،كه موجب كلاپس ريه در سمت مبتلاميشود.
❌اگر هموتوراكس كوچك باشد(كمتر از٣٠٠ميلي متر) خود به خود جذب ميشود چون خون به تدريج جذب خون ميگردد. اما اگر شديد باشد(بيش از١٥٠٠ميلي متر) باعث كلاپس ريه و هايپو ولمي خواهد شد.
✅شايعترين علت اين بيماري يك اسيب تروماتيك مانند زخم و سوراخ و يا اسيب هاي ناشي از تصادف خودرو به قفسه سينه  است

⚠️علائم ان

☑️درد قفسه سينه بويژه هنگام تنفس
☑️سردي
☑️رنگ پريدگي
☑️ضربان قلب سريع
☑️فشار خون پايين
☑️تنگي نفس،احساس بي حسي

❌ مواردي كه منجر به ابتلا به اين بيماري ميشود شامل:

☑️اسيب تروماتيك
☑️افراد مبتلا به عفونت ريه
☑️افراد مبتلا به سرطان هاي خاص مثل سرطان ريه و پيلور
☑️افراد مبتلا به امبولي ريه
☑️افراد مبتلا به نقص در لخته شدن خون
☑️انفاركتوس ريه تشخيص
☑️در معاينه فيزيكي صداهاي غيرطبيعي تنفسي از طريق استتوسكوپ شنيده ميشود.
☑️تصوير برداري به كمك اشعه ايكس
☑️سي تي اسكن